آیتالله اعرافی:
تدریس فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال میشود
مدیر حوزههای علمیه در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده اما این دستاوردها کامل نیست به همین علت رشتههای مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال میشود تا مطالعات فقه پزشکی نظاممند شود.
مدیر حوزههای علمیه در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده اما این دستاوردها کامل نیست به همین علت رشتههای مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال میشود تا مطالعات فقه پزشکی نظاممند شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار با دانشجویان شرکتکنندگان در مدارس تابستانی سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم انجام شد، طی سخنانی اظهار کرد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزههای انسانی از منظر دینی و اسلامی باید مورد نظر قرار گیرد و از نگاه اسلام سه زاویه دید جدی در حوزه سلامت وجود دارد که باید توسط حوزهها و دانشگاهها بررسی شود.
وی با بیان اینکه دانش پزشکی، بهداشت، سلامت و درمان دارای منظر اصول و قواعد توصیفی، کلامی و فلسفی است، اضافه کرد: همه مکاتب پزشکی و سلامت در واقع یک نگاه جهانشناختی و انسانشناختی را همراه خود دارد، حتی در حوزه علوم انسانی نیز مدعی نیستیم که تمام آنچه در غرب تولید شده است و این نوع نگاه افراطی را نداریم بلکه معتقد هستیم تولیدات نظری در این حوزه نیز همانند تولیدات علوم مهندسی و پزشکی حاوی حقایقی در مورد عالم است و با روشهایی که کار کردند به قواعدی واقعی پی بردند که توانستند در زندگی بشر تاثیرگذار باشند.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی قواعد فلسفی حاکمی وجود دارد که آنچه در غرب تولید شده نیز بر مبنای آن است و امکان ندارد علوم انسانی اجتماعی و علومی همانند سلامت و پزشکی و حتی علوم پایه مبتنی بر رویکردها و نگرشهای فلسفی و بنیادی نباشد چراکه این رویکردها در شناخت عالم، طبیعت و انسان سایه افکنده است و یک دانش نمیتواند از این پایههای فلسفی و نگرشهای جهانشناختی، حقیقتشناسی و انسانشناسی تفکیک شود.
وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم ادعا کنیم که در فهرست بلند دانشهای انسانی و غیرانسانی و سایر علوم غرب، دستاوردی وجود ندارد و تحولاتی حاصل نشده است، باید بگوییم که تفکر بشر میتواند در هر مکانی عرصههای زیادی را فتح کند.
اعرافی با تاکید بر اینکه گزارههای هستیشناسی و ساختارشناسی عامی در اسلام وجود دارد که بر همه عرصهها سایه میافکند، مطرح کرد: یک دانشمند مسلمان آنگاه که وارد یک حوزه دانشی و رشته میشود باید بداند که در گنجینه دانش و معارف اسلامی گزارههای توصیفی و فلسفی وجود دارد که میتواند هدایتگر باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه فقه سلامت، بهداشت و درمان داشتههای علمی مختلفی ارائه شده است، عنوان کرد: در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده اما این دستاوردها کامل نیست به همین علت رشتههای مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال میشود تا مطالعات فقه پزشکی نظاممند شود.
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: هر چند دستاوردهای فقهی موجود پاسخگوی نیازها نیست اما منابع موجود و دستگاه فقه میتواند به سؤوالات پاسخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلام در حوزه سلامت داشتههایی وجود دارد که گاهی در مورد آن شاهد افراط و تفریط هستیم درحالیکه باید از داشتههای مناسب آن بهرهمند شویم و از طرف دیگر فقط به آن اتکا نکنیم.
اعرافی ادامه داد: تاریخی علمی که در غرب نوشته شده بهخوبی نشان میدهد که به سهم دین مبین اسلام خیلی کمتر نگاه شده است؛ ریشههای تاریخی دانشها از یونان گرفته میشود و مستقیم به عصر جدید مراجعه میکنند و این وسط نگاه اسلام از یاد میرود.