معاون مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی قم خبر داد
تلفن اورژانس روزی 2500 بار به صدا در می آید/انتقاد از مزاحمان تلفنی
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم گفت: مزاحمان و یا افرادی که به اشتباه با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند و کار غیر فوریت دارند، درصد بالایی از توان این مجموعه را اشغال میکنند و مانع از رسیدگی به نیازمندان واقعی میشوند.
معاون مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی قم خبر داد
تلفن اورژانس روزی 2500 بار به صدا در می آید/انتقاد از مزاحمان تلفنی
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم گفت: مزاحمان و یا افرادی که به اشتباه با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند و کار غیر فوریت دارند، درصد بالایی از توان این مجموعه را اشغال میکنند و مانع از رسیدگی به نیازمندان واقعی میشوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، مهدی فراهانی گفت: روزانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تماس در حوزه جغرافیایی استان قم با مرکز اورژانس ۱۱۵ برقرار میشود که ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس میشود که نسبت به مساحت و جمعیت قم، بالا و قابلتوجه است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به دلیل ترددهای زیاد در شهر و محورهای مواصلاتی قم نیاز واقعی مردم به اورژانس ۱۱۵ در این استان بالاست، همشهریان باید همراهی لازم را با این مرکز داشته باشند تا خدمات مطلوب و بهموقع به نیازمندان ارائه شود.
وی بیان کرد: برخی تماسها نیز از روی غرضورزی نیست و صرفا به دلیل ناآگاهی برای مشورت درباره مسائلی که به اورژانس مرتبط نیست، صورت میگیرد.
فراهانی ادامه داد: بهعنوانمثال افرادی برای مشورت گرفتن در مورد بیماری، مصرف دارو و یا اطلاعات مراکز درمانی با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند و باعث اشغال چنددقیقهای خطوط تلفن این مرکز میشوند.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم تصریح کرد: با توجه به حیاتی بودن خط ۱۱۵ به دلیل این حجم سنگین از نیاز مردم به خدمات فوریتهای پزشکی، خطوط اورژانس ۱۱۵ باید در راستای پاسخ به نیازهای مردم باشد.
وی با بیان اینکه اپراتورهای این مرکز پرستاران خانم هستند، تاکید کرد: این کارشناسان میتوانند با کمک اطلاعات و راهنماییهای فرد تماسگیرنده، برای حوادث اولویتدار نیرو و آمبولانس اعزام نمایند.
فراهانی با اشاره به خلا قانونی برای برخورد با مزاحمان تلفنی، بیان کرد: متاسفانه قانون ویژهای برای برخورد با مزاحمان تلفنی مرکز اورژانس ۱۱۵ وجود ندارد و این مساله یکی از مطالبات ما از دستگاه قضایی است.
وی افزود: از دستگاه قضایی استان میخواهیم با توجه به حساسیت کار این دستگاه امدادی، توجه ویژهای نسبت به برخورد با مزاحمان داشته باشند.
وی با بیان اینکه اشغال خط اورژانس ۱۱۵ یعنی تهدید حیات شهروند دیگر، اضافه کرد: قانونی که در زمینه برخورد با مزاحمان تلفنی منازل مسکونی وجود دارد، همان قانون در زمینه مرکز اورژانس نیز اجرایی میشود.