• 1397/09/22 - 13:43
  • 26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در دومین جلسه مجمع سلامت استان قم مطرح شد

لزوم اجتماعی کردن مقوله سلامت و کاهش سوانح رانندگی

سرپرست استانداری قم با تاکید بر برنامه ریزی در راستای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی گفت: اگر مشارکت مردمی در این زمینه جلب نشود به هدف خود دست نخواهیم یافت.


سرپرست استانداری قم با تاکید بر برنامه ریزی در راستای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی گفت: اگر مشارکت مردمی در این زمینه جلب نشود به هدف خود دست نخواهیم یافت.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم در دومین جلسه مجمع سلامت استان قم طی سخنانی با بیان اینکه استان قم جزء استان هایی بود که مجمع سلامت در آن برگزار نشده بود گفت: طی ماه های اخیر جلسات کارشناسی برگزار و موضوعات در آن بررسی شدند و نهایتا بحث رانندگی به عنوان دستور جلسه تصویب شد.
 
هاشمی با بیان اینکه همه  تلاش مسئولان باید کاهش آمار تصادفات رانندگی باشد گفت: از پتانسیل مراکز دانشگاهی در جهت پژوهش های کاربردی در این حوزه استفاده شود.
 
سرپرست استانداری قم در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۶۵ میلیون خودرو از مسیرهای مواصلاتی استان قم تردد می کنند گفت: ۳۵۰ هزار موتورسیکلت نیز در قم تردد می کنند که بایستی برای ساماندهی آنها تلاش شود.
 
وی گفت: از مشارکت مردم در زمینه ی کاهش تصادفات نیز بایستی استفاده شود؛ در غیراینصورت به هدف خود دست نخواهیم یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به آمار بالای تلفات حوادث رانندگی اظهار داشت: حدود ۳۰۰ مرگ، ۸ هزار نقص عضو و ۱۶ هزار مصدوم به صورت سالانه در استان قم به دلیل سوانح رانندگی اتفاق می افتد.
 
دکتر ایرانی خواه بیان داشت: در سال ۹۵ حدود ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت مالی در نتیجه سوانح رانندگی به استان تحمیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته، تعداد تلفات انسانی ناشی از تصادفات، مقدار تقریبا ثابتی را داشته گفت:  این موضوع نشان دهنده آن است که سیاست ها و برنامه های موجود و عملکرد دستگاه های ذیربط، نیاز به بازنگری  داشته و می بایستی  اقدامات اصلاحی جدیدی در این زمینه صورت پذیرد.

وی در ادامه به تجربیات سایر کشورها در زمینه امنیت رانندگی اشاره و خاطرنشان کرد: البته همه شاخص های ایمنی قابل الگوبرداری نیستند و بایستی بر اساس شرایط موجود در کشور و استان نسبت به سیاست گذاری برای کاهش تصادفات اقدام شود.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه افزود: موضوع تصادفات، امری پیچیده و چند وجهی است که با ورود دستگاه ها به صورت مجزا به این مسئله، مشکلی حل نخواهد شد لذا ارتباطات بین بخشی و اجرای پروژه های مشترک بین دستگاهی می تواند راه گشا باشد.

دکتر ایرانی خواه افزود: فعالیت های صورت پذیرفته در استان بیشتر مربوط به حوزه های ساختاری می شود و نه رفتاری. حوزه ساختاری شامل راه و وسایل نقلیه است. اما متاسفانه در حوزه فرهنگ سازی و کنترل رفتار، که بسیار مهم و تاثیر گذار است برنامه قابل توجهی اجرا نشده است.

دبیر مجمع سلامت استان با تاکید بر استفاده از ظرفیت مالی شرکت های بیمه گر گفت: استفاده از پتانسیل و ظرفیت مالی شرکتهای بیمه گر جهت آموزش و توانمند سازی رانندگان، و ایمن سازی وسایل نقلیه و راه ها یکی از راههایی که می توان از آن استفاده نمود، اما متاسفانه این شرکتها در جلسات مرتبط با ترافیک مشارکت ندارند. این در حالیست که بخش اندکی از منابع مالی بیمه ها می تواند مشکلات متعددی از مسیر کاهش تصادفات را برطرف نماید.

وی خاطر نشان کرد: اعتبارات استانی و دستگاهی در رابطه با موضوع ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی، مقادیر مناسبی داشته ولی به دلیل این که بحث تصادفات اولویت خاصی برای دستگاه های اجرایی ندارد، اعتبارات برای سایر امور ترافیکی هزینه شده و در عمل برای اجرای برنامه های کاهش تصادفات و هزینه کرد اعتبارات، اهتمام خاصی وجود ندارد که این موضوع جامل تامل و بررسی دارد.

در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت رانندگی در جهان، ایران و استان قم ارائه و راهکارهایی جهت ارتقاء ایمنی در رانندگی و کاهش تصادفات در استان ارائه شد.

 

  • گروه خبری : اخبار ویژه
  • کد خبر : 31045
کلمات کلیدی